Säkerhetskontroll BE

Nedan anges för varje delmoment vad du förväntas kontrollera i säkerhetskontrollen.

  • Belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal
    Kontrollera att föreskrivna lyktor, strålkastare och reflexer finns, att de är hela och rena och att de fungerar. Kontroll av att signalen på fordonet fungerar.
  • Vindrutetorkare och spolare
    Kontrollera att vindrutetorkare och spolare fungerar och att det finns tillräckligt med spolarvätska.
  • Rutor och speglar
    Kontrollera att fordonets rutor och speglar är hela och rena samt att speglarna är anpassade till fordonskombinationen och riktigt inställda.
  • Styrning
    Kontrollera styr- och servofunktionen under körning, eller stillastående med motorn igång.
  • Bromsar
    Utföra följande kontroller avseende bromsarna på fordonet/ekipaget:
    • kontroll av instrument o varningslampor för bromssystemet
    • funktionskontroll av dragfordonets och släpfordonets färdbromsar
    • kontroll av funktion på släpets parkeringsbroms framåt
    • kontroll att katastrofbromsens vajer är fastsatt på ett trafiksäkert sätt
  • Däck och fälg
    Kontrollera ekipagets samtliga däck och gör bedömningar avseende mönsterdjup, slitage, lufttryck, hjulbultar och däckens kondition i övrigt.
    Det ställs inte krav på demontering av navkapslar/skyddshuvar vid kontrollen.
  • Vätskor
    Kontrollera under fordonet och reagera på eventuella läckage. Om möjligt utföra nivåkontroller på till exempel spolarvätska, kylarvätska, motorolja, bromsvätska.
  • Varningssystem
    Kontrollera fordonets instrument och varningslampor och reagerar på eventuella signaler, meddelanden och avvikelser.
  • Kopplingsanordning, broms- och elanslutningar
    Kontrollera att:
    • kopplingsanordningens komponenter inte är skadade eller förslitna
    • löstagbar dragkrok sitter rätt och säkrad
    • kopplingsmekanismen har låst och säkrat
    • broms och elanslutningar kopplas på rätt sätt och att de inte släpar i marken eller riskerar att komma i kläm eller skadas
    • katastrofbromswire inte är skadad och är säkert fastsatt
    • kultrycket är anpassat till kombinationen
  • Last (säkring, placering, mängd, registreringsbevis)
    Kontrollera att:
    • last och lastbärare är säkrad enligt föreskrifterna och att använd lastsäkringsutrustning och fästanordningar är i tillförlitligt skick
    • eventuella dörrar, luckor, skåp och hållare etc. på lastbärare är stängda och i tillförlitligt skick
    • inte snö, is eller stora vattensamlingar i förekommande fall ligger på fordons tak eller kapell

Frågeställningar efter genomförd säkerhetskontroll

  • Eter genomförd säkerhetskontroll ställer förarprövaren frågor inom ett eller flera av de i kontrollen ingående momenten. Syftet med frågeställningarna är att klargöra din förståelse för risker och konsekvenser samt värdera dina förslag på åtgärder vid fel och brister.
  • Momentet ”Kopplingsanordning” kan dock genomföras innan säkerhetskontrollen är genomförd.
  • Förarprövaren får använda ”egna” registreringsbevis om uppvisat/uppvisade registreringsbevis inte är läsbara eller innehåller anteckningar som stör provet.

Nedan anges exempel på infallsvinklar/riktlinjer till motiverande och förklarande frågeställningar knutna till säkerhetskontrollen.

Följande två infallsvinklar/ riktlinjer gäller för samtliga delmoment:

  • Förklara och motivera det som ingår i säkerhetskontrollen
  • Risker, konsekvenser och förslag på åtgärder vid fel och brister

Därutöver tillkommer det ytterligare infallsvinklar/riktlinjer och frågeställningar för respektive delområde:

Bromsar

  • Risker med för förslitna bromsar eller läckage
  • Risker med utebliven dämpfunktion i påskjutsbromsen
  • Risker med felaktigt kultyck. (Återkommer även vid momenten Kopplingsanordning och Last)
  • Risker med backautomatiken vid parkering i motlut
  • Risker med fel eller ingen fastsättning av katastrofbromswire

Däck och fälg

  • Koppling mellan lufttryck och miljö.
  • Krav för däck, sommar- och vinterväglag.
  • Risker och åtgärder efter hjulbyte (behov av efterdragning).

Kopplingsanordning, broms- och elanslutningar

  • Kunna ta fram rätt kultryck för aktuell kombination.
  • Risker och konsekvenser med felaktigt kultryck.
  • Skötsel av olika kopplingstyper (friktionskoppling och vanlig kulhandske samt vändskivor med teflonbelag).

Last* (säkring, placering, mängd, registreringsbevis):

  • Grundkraven för säkring av last.
  • Lastfördelningens betydelse för säkerheten och riskerna med lastförskjutning.
  • Kunna utläsa ett spännbands brottsstyrka/tillåtna belastning.
  • Visa hantering/kunna hantera använd lastsäkringsutrustning.
  • Kunna motivera att last på aktuellt provfordon är säkrad enligt bestämmelserna.
  • Med hjälp av TYA:s lathund ” Lastsäkring vid transport på landsväg” eller motsvarande, kunna beskriva principen för beräkning av ett enkelt lastfall med glidrisk

Utifrån uppgifter i registreringsbevis utläsa:

  • gällande körkortskrav för ekipaget
  • ekipagets tillåtna lastvikt (fördelning dragfordon/släpvagn, kultryck)
  • dragfordonets maximala släpvagnsvikt
  • ekipagets tillåtna sammanlagda bruttovikt

    Vid momentet ”Last” tillhandahåller förarprövaren vid behov TYA:s lathund eller motsvarande hjälpmedel.