Säkerhetskontroll BE
Nedan anges för varje delmoment vad du förväntas kontrollera i säkerhetskontrollen.
- Belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal
Kontrollera att föreskrivna lyktor, strålkastare och reflexer finns, att de är hela och rena och att de fungerar. Kontroll av att signalen på fordonet fungerar. - Vindrutetorkare och spolare
Kontrollera att vindrutetorkare och spolare fungerar och att det finns tillräckligt med spolarvätska. - Rutor och speglar
Kontrollera att fordonets rutor och speglar är hela och rena samt att speglarna är anpassade till fordonskombinationen och riktigt inställda. - Styrning
Kontrollera styr- och servofunktionen under körning, eller stillastående med motorn igång. - Bromsar
Utföra följande kontroller avseende bromsarna på fordonet/ekipaget:- kontroll av instrument o varningslampor för bromssystemet
- funktionskontroll av dragfordonets och släpfordonets färdbromsar
- kontroll av funktion på släpets parkeringsbroms framåt
- kontroll att katastrofbromsens vajer är fastsatt på ett trafiksäkert sätt
- Däck och fälg
Kontrollera ekipagets samtliga däck och gör bedömningar avseende mönsterdjup, slitage, lufttryck, hjulbultar och däckens kondition i övrigt.
Det ställs inte krav på demontering av navkapslar/skyddshuvar vid kontrollen. - Vätskor
Kontrollera under fordonet och reagera på eventuella läckage. Om möjligt utföra nivåkontroller på till exempel spolarvätska, kylarvätska, motorolja, bromsvätska. - Varningssystem
Kontrollera fordonets instrument och varningslampor och reagerar på eventuella signaler, meddelanden och avvikelser. - Kopplingsanordning, broms- och elanslutningar
Kontrollera att:- kopplingsanordningens komponenter inte är skadade eller förslitna
- löstagbar dragkrok sitter rätt och säkrad
- kopplingsmekanismen har låst och säkrat
- broms och elanslutningar kopplas på rätt sätt och att de inte släpar i marken eller riskerar att komma i kläm eller skadas
- katastrofbromswire inte är skadad och är säkert fastsatt
- kultrycket är anpassat till kombinationen
- Last (säkring, placering, mängd, registreringsbevis)
Kontrollera att:- last och lastbärare är säkrad enligt föreskrifterna och att använd lastsäkringsutrustning och fästanordningar är i tillförlitligt skick
- eventuella dörrar, luckor, skåp och hållare etc. på lastbärare är stängda och i tillförlitligt skick
- inte snö, is eller stora vattensamlingar i förekommande fall ligger på fordons tak eller kapell
Frågeställningar efter genomförd säkerhetskontroll
- Eter genomförd säkerhetskontroll ställer förarprövaren frågor inom ett eller flera av de i kontrollen ingående momenten. Syftet med frågeställningarna är att klargöra din förståelse för risker och konsekvenser samt värdera dina förslag på åtgärder vid fel och brister.
- Momentet ”Kopplingsanordning” kan dock genomföras innan säkerhetskontrollen är genomförd.
- Förarprövaren får använda ”egna” registreringsbevis om uppvisat/uppvisade registreringsbevis inte är läsbara eller innehåller anteckningar som stör provet.
Nedan anges exempel på infallsvinklar/riktlinjer till motiverande och förklarande frågeställningar knutna till säkerhetskontrollen.
Följande två infallsvinklar/ riktlinjer gäller för samtliga delmoment:
- Förklara och motivera det som ingår i säkerhetskontrollen
- Risker, konsekvenser och förslag på åtgärder vid fel och brister
Därutöver tillkommer det ytterligare infallsvinklar/riktlinjer och frågeställningar för respektive delområde:
Bromsar
- Risker med för förslitna bromsar eller läckage
- Risker med utebliven dämpfunktion i påskjutsbromsen
- Risker med felaktigt kultyck. (Återkommer även vid momenten Kopplingsanordning och Last)
- Risker med backautomatiken vid parkering i motlut
- Risker med fel eller ingen fastsättning av katastrofbromswire
Däck och fälg
- Koppling mellan lufttryck och miljö.
- Krav för däck, sommar- och vinterväglag.
- Risker och åtgärder efter hjulbyte (behov av efterdragning).
Kopplingsanordning, broms- och elanslutningar
- Kunna ta fram rätt kultryck för aktuell kombination.
- Risker och konsekvenser med felaktigt kultryck.
- Skötsel av olika kopplingstyper (friktionskoppling och vanlig kulhandske samt vändskivor med teflonbelag).
Last* (säkring, placering, mängd, registreringsbevis):
- Grundkraven för säkring av last.
- Lastfördelningens betydelse för säkerheten och riskerna med lastförskjutning.
- Kunna utläsa ett spännbands brottsstyrka/tillåtna belastning.
- Visa hantering/kunna hantera använd lastsäkringsutrustning.
- Kunna motivera att last på aktuellt provfordon är säkrad enligt bestämmelserna.
- Med hjälp av TYA:s lathund ” Lastsäkring vid transport på landsväg” eller motsvarande, kunna beskriva principen för beräkning av ett enkelt lastfall med glidrisk
Utifrån uppgifter i registreringsbevis utläsa:
- gällande körkortskrav för ekipaget
- ekipagets tillåtna lastvikt (fördelning dragfordon/släpvagn, kultryck)
- dragfordonets maximala släpvagnsvikt
- ekipagets tillåtna sammanlagda bruttovikt
Vid momentet ”Last” tillhandahåller förarprövaren vid behov TYA:s lathund eller motsvarande hjälpmedel.